Geen enkele technologie is zo vlot doorgebroken als voice assistants. Siri, Alexa en Google Home hebben sneller een plek veroverd in onze harten dan televisie, internet of smartphones. Hoewel de spraakgestuurde technologie nog in haar kinderschoenen staat, kan het de customer experience van je bedrijf enorm verhogen. Wij zetten de nieuwste ontwikkelingen rond voice marketing op een rijtje in deze blog. 

Van ‘’Hey Google, bestel een pizza margherita” tot complete gesprekken die je kan voeren met de klantendienst van een webshop: de mogelijkheden van voice assistants zijn eindeloos. Niet alleen smartphones, tablets en smart speakers zijn trouwens uitgerust met stemassistenten. We zien ze ook al terug in lampen, thermostaten, koffiezetapparaten, camera’s en sloten. Kortom, spreken is het nieuwe typen geworden.

En dat is niet verbazend. Volgens het National Center for Voice and Speech spreek je gemiddeld 150 woorden per minuut terwijl je er maar 40 typt per minuut. Bovendien worden de achterliggende AI-technologieën steeds slimmer. In minder tijd betere resultaten… what’s not to like? In deze blog zoomen we in op de mogelijkheden van voice marketing voor jouw bedrijf.

Inhoudsopgave

Wat is voice marketing?

Productontwikkelaars proberen voortdurend een vlottere en gebruiksvriendelijkere interactie tussen mens en machine te creëren. Zo zagen we de voorbije decennia de introductie van het toetsenbord, de muis en touchscreens passeren. Maar dat blijven eigenlijk onnatuurlijke tools voor de mens. De basis van onze menselijke communicatie is en blijft spraak. 

Wist je dat 668.000 Belgen of 12,3% van de totale bevolking al een smart speaker bezitten? Dat 70% van hen Alexa, Cortana, Siri of Google Assistant gebruikt voor voice shopping? En dat verwacht wordt dat in 2021 50% van alle zoekopdrachten via spraak verloopt?

Als merk is het dus de hoogste tijd om je bedrijf een stem te geven. Van informatief tot recreatief: de mogelijkheden van voice marketing zijn groter dan je denkt! We maken een onderscheid tussen twee soorten:

  • Voice search is het stellen van specifieke vragen om informatie te krijgen. Je kan bijvoorbeeld vragen aan Siri wat voor weer het morgen zal zijn, hoe je een heerlijke bananencake maakt of wat de dichtbijzijnde supermarkt is.
  • Voice dialogue is het voeren van een echt gesprek via je smart speaker. Denk bijvoorbeeld aan “Hey Siri, praat met Bol.com’’of “Hey Alexa, ik wil praten met mijn bank”.

Voice marketing is het inzetten van spraakassistenten op je smart speaker of telefoon voor marketing doeleinden. Met een goede voice assistant speel je actief in op de behoeftes van je klanten. Je verhoogt je digitale vindbaarheid en biedt iets extra’s aan. Of ze nu op zoek zijn naar informatie of gewoon iets leuks willen horen.

Aan de slag met voice marketing

Wil je als bedrijf aan de slag met voice marketing? Dan raden we aan om allereerst te focussen op voice search of voice search SEO. Vandaag worden maandelijks al meer dan 1 miljard gesproken zoekopdrachten uitgevoerd. 

Hoe werkt dit concreet? Je stelt een vraag aan je voice assistant, deze zet jouw woorden om in een zoekopdracht die het lanceert in de zoekmachine. Vervolgens komt de zoekmachine terug met het beste antwoord die jouw voice assistant op zijn beurt opnieuw weergeeft. Hoe verschilt per zoekmachine, maar dit kan in de vorm van spraak of in de vorm van tekst op een beeldscherm. Klinkt redelijk simpel, maar dat is het niet altijd. Zo zijn nog niet alle zoekopdrachten mogelijk via voice search en zijn complexe vragen moeilijk te beantwoorden. 

Als bedrijf win je heel wat tijd door vandaag al goed om na te denken over de voice SEO van je website. Hoe zorg je ervoor dat je nog steeds vindbaar bent wanneer men met gesproken zoekopdrachten zoekt? Het is namelijk cruciaaldat je juist met gesproken zoekopdrachten goed gevonden kunt worden want Google maar één antwoord geeft aan de gebruiker, it’s all or nothing

Om door Siri gevonden te worden, moet je je bijvoorbeeld registreren bij Apple Maps connect. Om gevonden te worden door Google Assistant moet je je onderneming dan weer aanmelden op Google Mijn Bedrijf. Dit is de absolute basis. Met deze 5 extra tips verbeter je de SEO van je website nog meer om vindbaar te zijn voor gesproken zoekopdrachten:

  1. Maak gebruik van vragen in je content
  2. Zorg voor een snelle website
  3. Schrijf content op een gesproken toon/manier
  4. Wees precies in de formulering van je antwoorden
  5. Activeer locatie targeting om lokaal goed gevonden te kunnen worden

Inspirerend voorbeelden van voice marketing 

De meest mature markt voor voice marketing is – zoals zo vaak bij nieuwe technologieën – China, op de voet gevolgd door de Verenigde Staten. Midden 2019 had reeds 50% van de Amerikaanse gezinnen minstens één smartspeaker in huis. Met een marktaandeel van 74% is Amazons Alexa de duidelijke marktleider in de Verenigde Staten. Als je kijkt naar welke applicaties mensen vandaag gebruiken is het resultaat nog vrij basic. 72% gebruikt het device om muziek op te zetten, 49% van de gebruikers stelt de voice assistant vragen over het weer en het nieuws, 28% vraagt de assistent om het huis te bedienen en slechts 14% werkt met Alexa of Google Assistant om aankopen uit te voeren. 

Een bewijs dat ‘Voice First’ een blijver is, zien we in de trend waarbij vooral jonge mensen tekstberichten vervangen door korte gesproken tekstberichten die via Whatsapp en andere chatdiensten verstuurd worden. Zo vermijden ze het gefriemeld met het touchscreen toetsenbord dat – laat ons eerlijk zijn – nog altijd niet op kan tegen een fysiek toetsenbord als het op gebruiksgemak aankomt.

De echte impact op consumentengedrag moet dus nog starten. Maar lang zal het niet duren voor voice marketing een dominant kanaal in de marketingmix wordt. Hieronder ontdek je alvast een aantal voorbeelden van succesvolle voice marketing.  

1. Johnnie Walker

Johnnie Walker produceert al sinds 1820 de beste Schotse whisky’s. Het wordt in 200 landen verkocht en is daarmee de meest gedronken whisky wereld. Het bedrijf verkoopt jaarlijks maar liefst 120 miljoen flessen. Om de winkelervaring voor haar klanten te personaliseren, zet het in op voice marketing. Met Alexa, de virtuele assistent van Amazon, stelt het consumenten eerst een aantal doelgerichte vragen over hun voorkeuren en beveelt vervolgens het Johnnie Walker-product aan dat het best overeenkomst hiermee.

2. Albert Heijn

Albert Heijn is niet alleen een toffe supermarkt met een uitgebreid assortiment, het inspireert ook met recepten, boodschappenlijstjes en zelfs een bezorgservice. Deze 3 diensten zijn bovendien verbonden met Google Home. Vraag bijvoorbeeld hoe je een bepaald recept moet maken en AH wordt jouw persoonlijke sous-chef. Of vraag eens wanneer de bezorger komt. De voice assistant geeft je direct antwoord. Daarnaast kun je direct boodschappen toevoegen aan je boodschappenlijst. 

3. PostNL

Post NL is als één van de eerste bedrijven in Nederland bezig met het ontwikkelen van een extensie voor Google Assistant. Deze bot heeft de naam Daan gekregen en kan antwoorden op vragen zoals ‘Wanneer komt mijn pakket?’ en ‘Waar is de dichtstbijzijnde brievenbus?’. Uit gebruikersonderzoek bleek dat dit de meest voorkomende vragen zijn van de gebruiker. Met behulp van Daan willen ze hier snel en persoonlijk antwoord op kunnen geven.

4. MediaMarkt

Al in de zomer van 2018 experimenteerde de winkelketen MediaMarkt met voice marketing. Regelmatig lanceren ze zogeheten ‘Deals van de dag’. Deze aanbiedingen kun je rechtstreeks via je Google Assistant bestellen. Je kunt eerst de verschillende deals opvragen en vervolgens krijg je de mogelijkheid om deze unieke deal direct in je winkelmandje te gooien en af te rekenen. Verder kun je de openingstijden van en de route naar het dichtstbijzijnde filiaal opvragen. Al deze informatie wordt via voice gecommuniceerd.

5. KLM

Ze heeft een zwoele stem en haar naam is BB. Nee, we hebben het niet over Brigitte Bardot, maar de virtuele assistent van KLM ‘Blue Bot’. Eerst alleen op Messenger beschikbaar, maar tegenwoordig helpt Blue Bot ook passagiers via Google Home. Jij kan bijvoorbeeld aangeven waar je naartoe wil reizen en hoe lang én de servicebot helpt je een inpakken. Aan de hand van actuele informatie over het weer word je inpaklijst gepersonaliseerd. Zelfs tickets boeken kan volledig via voice.

6. Bol.com

Als het om innovatie gaat, is e-commeregigant Bol.com nooit ver uit de buurt. Ook het gebied van voice marketing verdiende het al haar strepen. Zo is het mogelijk om cadeautips op te vragen en naar de dagaanbiedingen te informeren via je Google Assistant, Alexa, Siri of andere virtuele assistenten. Deze kun je vervolgens direct bestellen. Ook kun je spraak-gestuurd de status van je bestelling opvragen, zodat je precies weet wanneer jouw pakketje bezorgd wordt.

7. Philips

Wanneer je Philips Hue lampen aansluit op een slimme woningassistent, luisteren de lampen naar je commando’s. Vertel je lampen wat ze moeten doen en ze doen het. Zonder je handen te gebruiken! Gebruik eenvoudige commando’s voor het bedienen van elke slimme lamp in je woning. Je kunt scènes instellen, lampen aan- of uitdoen, lampen dimmen of feller zetten en bijvoorbeeld de ontwaakroutine instellen, waarmee je natuurlijk wakker wordt door middel van licht.

Hoewel voice marketing vandaag eigenlijk nog in haar kinderschoenen staat, wijst alles erop dat het ons consumentengedrag enorm zal beïnvloeden de komende decennia. Bovendien kan je als bedrijf vandaag al belangrijke eerste stappen zetten op vlak van voice search en zo je customer experience naar het hoger niveau duwen.