Linkedin is booming. Het platform is na wat stillere jaren flink gegroeid aan populariteit en wordt al lang niet meer alleen gebruikt door recruiters en mensen die neer een nieuwe opportuniteit zoeken. Het netwerken via Linkedin blijkt anno 2021 succesvol en trekt steeds meer mensen naar het platform toe. Vanwege de populariteit van Linkedin wordt het platform steeds meer uitgebreid tot een allesomvattend social network.Je kon al berichten naar elkaar sturen maar recentelijk zijn er ook Linkedin Stories toegevoegd en zijn er nu meer advertentiemogelijkheden op Linkedin. We gaan het in dit artikel hebben over het adverteren op Linkedin, komen met een stappenplan en leggen je natuurlijk uit wat het voordeel is van adverteren op Linkedin. Alles wat jij wilt weten over Linkedin advertising kom je tegen in dit artikel.

Bron: Pexels

Vier voordelen van Linkedin Advertising

We zouden geen hele pagina vullen met een stappenplan als er geen voordelen aan zitten aan adverteren op Linkedin. Het hangt er wel even vanaf of jouw doelgroep zich op dit platform bevindt maar we zijn van mening dat het altijd al goed is om in ieder geval hier te werken aan je naamsbekendheid, zeker nu het platform opnieuw populairder wordt.  Hieronder zie je een aantal voordelen en eigenlijk redenen waarom je zou moeten gaan adverteren op Linkedin.

Voordeel #1 Bereik een groot professioneel publiek

Misschien is dit een “binnentikker” maar dat betekent niet dat het minder waar is. Vergeleken met Instagram of Facebook tref je op Linkedin veel meer professionals aan. Dit zijn over het algemeen oudere gebruikers, hoger opgeleid en met een beter inkomen dan op andere platforms. Over alle Linkedin gebruikers gemeten is de gemiddelde gebruiker tussen de dertig en vijfendertig jaar, afgestudeerd en met een inkomen van € 60.000. Als dit type mensen niet tot jouw doelgroep behoort dan kun je je natuurlijk op andere social media netwerken richten maar Linkedin heeft nog meer voordelen dan alleen deze doelgroep.

Voordeel #2 Specifieke targeting

Facebook is op social media advertising gebied altijd een voorbeeld geweest met betrekking tot het targeten van je doelgroep. Linkedin heeft echter ook niet stil gezeten. Met Linkedin adverteren kun je bijvoorbeeld op functietitel, bedrijfsnaam, bedrijfsomvang en industrie targeten. Ook kun je filteren op vaardigheden, hoe lang een werknemer bij een bedrijf zit en nog wel weer specifieke kenmerken van de persoon die jouw advertentie te zien moet krijgen.

Voordeel #3 Unieke advertenties

Linkedin geeft je net als bijvoorbeeld Facebook de mogelijkheid om een post te sponsoren, waardoor je geselecteerde doelgroep deze te zien krijgt. Ook zijn er banner advertenties mogelijk waar de gebruiker op kan klikken om zo door te gaan naar jouw website of profiel. Het meest unieke is misschien wel InMail waarbij je persoonlijke berichten binnen Linkedin uitstuurt naar je gewenste doelgroep zonder dat je al eerder met ze geconnecteerd bent. Deze InMails hebben een hoger openratio dan standaard mails en zijn dan ook vele malen efficiënter.

Een andere optie zijn nog leadadvertenties op Linkedin. Daarmee kun je leads genereren en dus zelfs conversie draaien, zonder dat mensen eerst op je website moeten komen, ze blijven op Linkedin en daarmee is de kans dan weer hoger dan deze leadforms meer ingevuld gaan worden.

Voordeel #4 hoogste conversieratio is op Linkedin

Hubspot, toch geen onbekende in de marketingwereld heeft onderzocht dat de conversieratio van leads bij Google op 2.58% staat. Linkedin staat op 6,1% en is daarmee koploper. Door een goede campagne te bouwen en goed te testen wat jouw doelgroep aanspreekt zou dit percentage zelfs nog kunnen stijgen.

Bron: Pexels

Meer kwalitatieve leads door Linkedin adverteren met deze stappen

Je hebt nu kunnen zien dat Linkedin met name uitblinkt in targeting en dat er een goede conversieratio kan zijn op je campagnes. Er is een redelijk aanbod aan verschillende advertentiemogelijkheden en met ruim 700 miljoen gebruikers is Linkedin het grootste zakelijke platform ter wereld. We zullen nu in een aantal stappen gaan kijken hoe jij met een goede campagne hier zoveel mogelijk je voordeel uit kan doen. Meer sales door marketing op Linkedin, dat bereik je als je je aan deze zeven stappen houdt.

Stap 1: Kies een onderwerp en bepaal de doelgroep

Deze stap hebben we bewust zo geformuleerd. Wat was er eerder de kip of het ei? Hoewel je zou denken dat je eerst je doelgroep moet bepalen en daar dan het onderwerp op aanpast zou je het ook andersom kunnen zien. Wat wil je bereiken met je campagne, wat wil je vertellen of vragen en aan wie ga je dat doen? Het is belangrijk om hier op voorhand goed over na te denken.

Stap 2: De juiste lead magnet gebruiken

Door gratis content aan te bieden in ruil voor contactgegevens help jij jouw target en krijgt jij dus die felbegeerde contactgegevens, Om een dergelijke lead magnet op te stellen moet je er wel goed over nadenken wat waardevol genoeg is bij de gebruiker. Hij of zij moet natuurlijk je content waardevol genoeg vinden om hier zijn contact details voor achter te laten. Een paar voorbeelden van lead magnets zijn:

  • Demo van een bepaald product of gratis proefversie
  • Een onderzoek naar een bepaald onderwerp met verrassende resultaten
  • Een E-book
  • Whitepaper
  • Uitnodiging voor (gratis) webinar

Stap 3: De Linkedin Lead Gen Forms gebruiken

Linkedin biedt je handige Lead Gen Forms waarmee je jouw gesponsorde content kwalitatieve leads laat genereren. Hierbij zijn deze formulieren al deel ingevuld door Linkedin zelf en scheelt dit weer tijd voor de persoon die het formulier wilt invullen. Behalve deels ingevulde formulieren heb je de mogelijkheid om een call to action toe te voegen. Een CTA kan net dat extra zetje geven die enkele terughoudende Linkedin gebruikers nodig hebben. De Linkedin Lead Gen forms hebben de volgende call to action knoppen:

  • Inschrijven
  • Downloaden
  • Offerte aanvragen
  • Meer informatie
  • Abonneren
  • Nu solliciteren
  • Volg pagina

Afhankelijk van wat je doel is van Linkedin Advertising kies je hier wat je de gebruiker wilt laten doen en kies je de benodigde CTA knop.

Stap 4: Gebruik goede content en test je afbeeldingen

Een foto of video trekt de aandacht, De tekst eromheen mag dag dan nog zo catchy geschreven worden, mensen zullen eerder stoppen met scrollen als hun oog valt op een goede foto. De foto die je kiest moet aansluiten bij het thema dat je wilt bespreken maar moet ook weer niet te standaard zijn. Zoals we net al zeiden, je oog moet er op vallen, het moet iets speciaals zijn. Iedereen heeft zo z’n eigen smaak en dat betekent dan ook dat een foto die jij erg mooi of sterk vindt, door een ander afgeschilderd wordt als saai. Ook raden we je af om niet te veel met standaard stockfoto’s te werken. Deze vaak dertien in een dozijn afbeelden slaan de plank mis en zie je op allerlei sites en artikelen voorbij komen.

Het is belangrijk om je content te testen en goed te kijken wat wel en wat juist niet werkt. Dit geldt ook voor je CTA”s , je kunt deze bij Linkedin advertenties wisselen en zo gesponsorde content in verschillende formaten tonen. We zullen verderop in dit artikel dieper ingaan op de analytics van Linkedin. Die helpen je namelijk bij het testen en laten zien welk gesponsorde content het beste werkt.

Stap 5: Doelgroep instellen op Linkedin Advertising

Linkedin adverteren is dus onder andere zo interessant vanwege de vele targeting mogelijkheden. De mogelijkheden bij Linkedin Advertising gaan veel verder dan bij bijvoorbeeld Google of Facebook.  Je kunt echt in de diepte gaan met Linkedin en bijvoorbeeld Audience Matching kiezen.

Hierbij kun je bijvoorbeeld een lijst uploaden met e-mail adressen of bedrijven (minimaal 1.000) waarna Linkedin deze en soortgelijke contacten target. Dit kan retargeting zijn maar ook bijvoorbeeld de decision makers bij deze bedrijven.

In plaats van een lijst op te laden kun je ook matchen met je website bezoekers en deze bijvoorbeeld te retargeten via Linkedin.

Als je deze gegevens niet hebt kun je ook gewoon zelf een doelgroep samenstellen op Linkedin. Zo kun je je richten op een land, provincie of stad en filter je verder op andere criteria zoals:

  • bedrijfstak
  • bedrijfsnaam
  • bedrijfsgrootte
  • functietitel
  • functie
  • senioriteit
  • scholen
  • studierichting
  • titels/diploma’s
  • vaardigheden
  • groepen
  • geslacht
  • leeftijd
  • ervaring

Deze lijst wordt constant uitgebreid. In theorie is het dus mogelijk om te targeten op 35 jarige vrouwelijke social media content schrijvers met vijf jaar ervaring en een HBO diploma in marketing. Het spreekt natuurlijk voor zichzelf dat hoe meer criteria je toevoegt hoe kleiner de doelgroep wordt dus houd hier wel rekening mee.

Stap 6: Budget bepalen

Bij Linkedin Advertising kun je adverteren vanaf € 10 per dag, tenzij je een te specifieke doelgroep hebt en dit bedrag volgens Linkedin te hoog is, dan betaal je namelijk minder. Je zal misschien denken dat de minimum kost daarmee een stuk hoger is dan Facebook, Instagram of Google, dat klopt. Maar je krijgt er ook wel wat voor terug. We raden je aan om niet te proberen zo laag mogelijk in je budget te gaan zitten maar een campagne op te stellen van minimaal € 200 (liever nog € 300) gebaseerd op Cost per Click en € 20 per dag, Hiermee hou je de kosten per lead zo laag mogelijk en krijg je toch genoeg data om verderop je campagne te optimaliseren. We kunnen natuurlijk niet in je portemonnee kijken, als je meer informatie wilt of een expert wilt inschakelen om jouw campagnes voor je uit te stippelen, zou je eens moeten kijken naar onze Social Media Nederland lijst

Stap 7: Linkedin koppelen met je CRM of marketing automation systeem

Om leads te krijgen, te retargeten en niet al je marketing inspanningen te vergooien, raden we je aan om zo snel mogelijk je CRM aan Linkedin te koppelen. Zo houd je niet alleen je salesteam op de hoogte als er leads binnen komen maar sla je deze leads ook direct op in je CRM. Er zijn verschillende CRM’s die werken met Linkedin. Ook vanuit Linkedin zijn dit soort koppelingen gemakkelijk op te zetten. Een aantal voorbeelden zijn Hubspot, Zoho en natuurlijk Salesforce.

Bron: Pexels

schermafbeelding-2020-11-30-om-14-42-16
IM Lounge
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 4 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyMobile MarketingContent MarketingSocial MediaE-mail MarketingMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
scherp-online
Scherp Online
Eindhoven, Netherlands
5/5 - 6 aanbevelingen
Custom Software DevelopmentDigital & Marketing StrategySEOBrandingWeb DevelopementWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-36-29
Endeavour
Haarlem, Netherlands
5/5 - 1 aanbeveling
Digital & Marketing StrategyBrandingSocial MediaMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-39-15
Bright8
Haarlem, Netherlands
5/5 - 4 aanbevelingen
Digital & Marketing StrategyBrandingGraphic DesignPRCreative & DesignMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-47-55
Wirelab
Enschede, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
BrandingProduct DesignWeb DesignGraphic DesignWeb DevelopementMedia & AdvertisingCreative & DesignWeb & Software DevelopmentMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-42-48
Counter Content
Zaandam, Netherlands
5/5 - 4 aanbevelingen
BrandingWeb DesignContent MarketingSocial MediaPREventMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-34-16
ZUID Creatives
Tilburg, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
SEOBrandingWeb DesignGraphic DesignWeb DevelopementSocial MediaMedia & AdvertisingWeb & Software Development
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-45-41
Online Bazen
's-Hertogenbosch, Netherlands
5/5 - 13 aanbevelingen
SEOContent MarketingSocial MediaE-CommerceMedia & Advertising
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-16-41-19
Innovative Brands
Amsterdam, Netherlands
5/5 - 13 aanbevelingen
Web DesignGraphic DesignWeb DevelopementMobile DevelopmentSocial MediaE-CommerceWeb & Software Development
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-25-om-14-50-18
DOK30 Communicatie
Ouderkerk aan de Amstel, Netherlands
5/5 - 4 aanbevelingen
BrandingContent MarketingSocial MediaPR
Ontdek het agentschaparrow_forward
chee
Smaac
's-Hertogenbosch, Netherlands
5/5 - 5 aanbevelingen
BrandingProduct DesignWeb DesignGraphic DesignSocial MediaMedia & AdvertisingCreative & Design
Ontdek het agentschaparrow_forward
schermafbeelding-2020-09-28-om-09-27-06
Novicom Marketing Group
Tilburg, Netherlands
5/5 - 8 aanbevelingen
BrandingWeb DesignGraphic DesignSocial MediaEventE-CommerceMedia & AdvertisingMarketing
Ontdek het agentschaparrow_forward

Gebruik analytics om het adverteren op Linkedin te monitoren

Om te weten of je een goede campagne draait en waar er nog iets bijgeschaafd moet worden heb je natuurlijk data nodig. deze data wordt aangeleverd door Linkedin zelf. Een voordeel van Linkedin adverteren is de set handige tools die er tot je beschikking staan. Bovendien is ook het gebruik van de Linkedin adverteren analytics nu net iets makkelijker dan bijvoorbeeld Google analytics. Zonder al te veel gedoe zie je binnen een oogopslag of jouw advertentie werkt of niet. Dit maakt het adverteren op Linkedin juist zo interessant.

Meet je conversies

Met Linkedin adverteren kun je gemakkelijk je conversies bijhouden om te zien hoe je linkedin ads bedrijfsresultaten generen. Je ziet live hoeveel leads er binnenkomen, of er sales is gedraaid door deze leads en wat bijvoorbeeld het aantal evenement registraties zijn

Vergelijk data met elkaar

Zodra je een campagne met Linkedin ads start worden er direct een aantal statistieken weergeven. Je kunt hier het aantal weergaven zien maar ook het totaal aan kliks en interacties. Zo zie je gemakkelijk of een je Linkedin advertenties werken voor het genereren van leads of dat je iets moet aanpassen, of je doelstellingen moet bijstellen.

De analyse van Linkedin werkt goed en niet alleen op je Linkedin advertenties. Ook krijg je een duidelijk beeld van de mensen die jouw Linkedin profiel bekijken. Er is een duidelijk overzicht te zijn van specificaties per functie en bedrijf bijvoorbeeld. Het Linkedin adverteren wordt zo een stuk gemakkelijker aangezien je ziet wie je doelgroep is, wie er interesse heeft in je bedrijf en wie je bijvoorbeeld betere kunt overslaan.

Engagement en kansen binnen Linkedin

Linkedin geeft je een uitgebreid rapport waarop je niet alleen kunt zien welke post of Linkedin advertentie het beste resultaat geeft, het gaat net iets verder. Je kunt bijvoorbeeld zien welke bedrijven het beste reageren op je advertentie en geeft je bovendien advies om de juiste mensen te bereiken. Om deze doelgroep te bereiken kun je Linkedin vervolgens inschakelen om te retargeten gebaseerd op je behaalde resultaten. Zo zoek je feitelijk bedrijven en profielen en toon je de advertentie alleen aan hen waarvan Linkedin verwacht dat ze er geïnteresseerd in zijn. Dit helpt dus ook enorm bij het genereren van leads. Je hoeft hier in tegenstelling tot Facebook geen Pixel voor te installeren, het systeem van Linkedin lukt om deze informatie samen te stellen zonder dat jij in allerlei lastige overzichten hoeft te duiken.

Conclusie: Zo begin je zo snel mogelijk met succesvol Linkedin adverteren

We zijn onder de indruk van de advertentiemogelijkheden binnen Linkedin. Het is met name het gebruiksgemak waardoor wij je aanraden om zo snel mogelijk te binnen met Linkedin adverteren. Als jij weet dat jouw doelgroep op dit social media platform zit, dan raden we aan om zo snel mogelijk een budget vrij te maken om deze vorm van adverteren binnen Linkedin te testen.

Het begint feitelijk met het bepalen van je doelgroep. Normaalgesproken weet je inmiddels al wie er tot je doelgroep behoort. Door deze personen in de gaten te houden op Linkedin kun je zien tot welke content ze zich aangetrokken voelen.

Als jij dan weet welke content je wilt tonen ben je eigenlijk al halverwege: Je weet wie je wilt bereiken en wat je ze wilt laten zien. Je content kun je bovendien blijven testen, hetzelfde geldt voor je CTA’s. Zodra je tevreden bent met je content kun je gaan targeten. Dit is misschien wel het meest interessant aangezien je hier echt veel mogelijkheden hebt. Bij Linkedin kun je echt de diepte ingaan met betrekking tot het zoeken naar je doelgroep.

Hoewel de instap van € 10 per dag voor sommige startende bedrijven misschien wat aan de hoge kant is, geven de resultaten, analytics en mogelijkheden je zeker waar voor je geld. Er zijn wel wat minder content mogelijkheden dan bijvoorbeeld Facebook of Instagram maar Linkedin weet wat haar gebruikers wilt zien en blijven de mogelijkheden constant toevoegen. Het is daarom dat we zo overtuigd zijn van de krachten van Linkedin adverteren!